Internasjonal lansering av ny TYPO3-guidebok

Lansert 20. desember 2020. Tilgjengelig på papir og som e-bok.

TYPO3-prosjektet lanserer en omfattende begynnerguide for webpublisering med TYPO3 CMS. Boken utgis av New York-forlaget Apress og meningen er at guideboken skal fremme bruken av dette profesjonelle open source-baserte publiseringssystemet for nettsteder.

Baar, Sveits, 20. desember 2020

TYPO3 er svært populært i Sentral-Europa, hvor det brukes til webapplikasjoner for store merkevarer, universiteter og offentlig sektor. Boken er rettet mot utviklere og ledere i webindustrien, og tar dem med på de første stegene til å bruke TYPO3 CMS og å bygge opp og drive en bedrift rundt systemet. TYPO3-foreningen initierte prosjektet i samarbeid med kommunikasjonsspesialisten Open Strategy Partners, som har spesialkompetanse innen open source-prosjekter.

The TYPO3 Guidebook: Understand and Use TYPO3 CMS

The TYPO3 Guidebook: Understand and Use TYPO3 CMS inneholder alt en trenger å vite for å begynne å bruke TYPO3, inkludert en introduksjon til miljøet, dokumentasjonen og hvor man finner hjelp. Den er et ideelt sted å starte for nybegynnere som ønsker å lære om webpublisering og hvordan man bygger opp en bedrift rundt et profesjonelt CMS-system. Boken inneholder ti praktiske guider med gjennomtestede kodeeksempler basert på nyeste long term support-versjon av TYPO3.

Olivier Dobberkau, styreleder i TYPO3 Association, sier: “TYPO3 er en samtale hvor alle kan bidra. Med denne guideboken introduserer vi en ny generasjon til miljøet vi har skapt rundt åpen kildekode.”

Boken kan bestilles trykt og som e-bok fra de fleste bokhandler, men også fra Apress, Amazon, og Barnes and Noble.

En felles dugnadsinnsats

Forfatterne Felicity Brand, Jeffrey A. McGuire og Heather McNamee har samarbeidet med mer enn 30 eksperter fra TYPO3-miljøet i arbeidet med denne boken.

Medforfatter Felicity Brand: “Å arbeide med temaeksperter fra TYPO3-miljøet har vært en fantastisk læringsopplevelse for meg,” sier Felicity begeistret. “Jeg opplevde kjernen av hvordan open source-bevegelsen verdsetter deling og det å hjelpe hverandre.”

Medforfatter Heather McNamee oppsummerer: “Listen over bidragsytere inkluderer utviklere, prosjektledere, designere og ledere fra IT-byråer. Det har vært en glede og et privilegium å kunne forene så mye kunnskap i denne boken.”

Medgrunnlegger og partner i OSP, Jeffrey A. McGuire, sier: “TYPO3-prosjektet har gjort et bra arbeid opp gjennom årene og har høy relevans for dagens digitale næringsliv. Systemets grundighet, innholdsstruktur, pålitelige oppdateringssyklus, ubersværlige oppgraderinger og imponerende kundeliste i enterprisemarkedet sidestiller det med andre og mer velkjente CMS-er. Jeg er glad for å kunne hjelpe mennesker med det første steget inn i dette open source-prosjektet og håper denne boken kan fungere som en god oversikt over TYPO3.

Olivier Dobberkau, styreleder i TYPO3 Association legger til: “Miljøet rundt TYPO3 er åpent og hjertlig. Alle er ivrige etter å dele sine opplevelser. Denne boken er et bevis på det flotte miljøet som finnes rundt TYPO3 og alt vi har fått til sammen.”

Om TYPO3 CMS

TYPO3 er et publiseringssystem for nettsider skrevet i PHP. Prosjektet startet i Danmark mot slutten av 1990-tallet. Systemet er spesielt utbredt i den tysktalende delen av Europa, og opplever økende popularitet i andre land og regioner – inkludert Australia, Sentral-Afrika, India og USA. Store merkevarer, som TUI, Pearson, Sony og Sixt, bruker TYPO3. CMS-systemet passer også godt inn i høyere utdanning, samt offentlig og privat sektor.

Viktige funksjoner inkluderer:

• Et intuitivt redigeringsgrensesnitt med innhold organisert i en hierarkisk trestruktur.
  • Lettilpassede innholdsblokker som hjelper redaktørene med å lage strukturert innhold i alle formater.
  • Åpne standarder og API-er for sømløs integrasjon med tredjeparts programvare.
  • Hastighet og massiv skalerbarhet for profesjonell bruk.

Om Open Strategy Partners og forfatterne

Open Strategy Partners (OSP) forteller historiene som forbinder kundenes teknologi med verdien den leverer. De tilbyr strategi, markedsføring og kommunikasjon for teknologiske organisasjoner med spesielt fokus på åpen kildekode. Felicity Brand bor og arbeider i Melbourne, Australia. Hun er en profesjonell tekstforfatter for teknologisk sakprosa – alt fra brukerstøttemanualer, versjonsmerknader og bedriftsinterne webinarer til webinnhold og rapporter. Heather McNamee er en profesjonell IT-kommunikator med M.Sc. i læring og teknologi. Hun hjelper rett målgruppe med å finne, lære om og få mest ut av produktene de liker å bruke. Jeffrey A. “jam” McGuire er partner og grunnlegger av Open Strategy Partners. Han bygger på mer enn et dusin års erfaring i møtepunktet mellom open source-programvare, næringsliv og kultur.

Om TYPO3 Association og TYPO3 GmbH

TYPO3 Association er en ideell forening som koordinerer og finansierer den langsiktige utviklingen av TYPO3 CMS som gratis programvare. TYPO3 Association er en forening basert på sveitsisk lovgivning. Den ble grunnlagt av TYPO3-miljøet i november 2004 og har hovedsete i Baar, ZG, Sveits. TYPO3-foreningen er politisk og religiøst nøytral. Mer informasjon om medlemmer, mål og finansieringsmulighet finnes på: typo3.org/project/association

TYPO3 GmbH er et selskap grunnlagt av TYPO3-foreningen for å tilby støttetjenester og for å håndtere utviklingen av programvaren TYPO3 CMS. Mer om TYPO3-selskapet finnes på typo3.com.

Om Apress

Apress er et New York-basert forlag med vekt på å møte informasjonsbehovet hos IT-profesjonelle, utviklere og teknologientusiaster verden rundt. Det er en del av Springer Publishing.

Book Cover

JPEG  PNG  TIFF

Horizontal Graphic

JPEG  PNG

Contact Information

Press Enquiries and Review Copy

For press inquiries or to request a complimentary copy for review purposes, contact Apress.

Liz Arcury
liz.arcury(at)apress.com

Interview Requests

For interview requests, contact Open Strategy Partners.

press(at)openstrategypartners.com

Technical Questions About TYPO3

Get in touch with TYPO3 GmbH for technical questions about TYPO3.

info(at)typo3.com
+49 211 205436-0

Marco Tiel
Mail: press(at)typo3.com

Please feel free to send a copy of the press release to your local media. Just ensure you do not spam. Make it clear that you are not an official representative of Apress, the TYPO3 Association, or TYPO3 Company, but that you are an agency or individual using TYPO3.