TYPO3 v10 LTS er på gaden – nye features, bedre performance, og en unik brugeroplevelse venter.

TYPO3 Communitiet har frigivet en ny Long Term Support (LTS) version af TYPO3 Content Management Systemet, den PHP-based platform, som bliver brugt i mange enterprise websider verden over. Den nye version er supporteret i de næste  6 år.

Baar, Schweiz  21. April 2020

“Efter mere end 20 år med TYPO3, er jeg meget tilfreds med at vi kontinuerligt følger den vej, vi har valgt, og vi er endda er nået længere. TYPO3 fokusere hele tiden udviklingen mod et skalérbart og stabilt open source content management system. Det var også vores fokus med denne LTS version.” fortæller Olivier Dobberkau, præsidenten for TYPO3 Association. “Jeg er stolt over, at vi med den tiende TYPO3 LTS version giver mange mennesker, firmaer og organisationer mulighed for at opleve suveræne online projekter.”

Mathias Schreiber, administrerende direktør for TYPO3 GmbH, siger følgende om den nye LTS version: “Tallet 10 er på sin vis et magisk tal og på en måde et software jubilæum. TYPO3 v10 LTS er det bedste CMS vi har frigivet til dato.”

En overbevisende version

Det nye TYPO3 v10 LTS kommer med mange nye features, blandt andet forbedret performance og en optimeret bruger oplevelse. Versionen indeholder mere end 120 nye features, som gør vedligeholdelsen af moderne websites nemmere, mere sikker og sidst, men ikke mindst, det daglige arbejde med TYPO3 sjovere. Ved brug af robuste og allerede etablerede standarder og PHP software APIer i TYPO3s core, giver det redaktører, administratore og udviklere af moduler og udvidelser, mulighed for at profitere på best practice. Særligt  integratorer vil opleve at det er langt nemmere at konfigurere et sofistikeret og kraftfuldt system.

Dashboard

Den største og måske mest interessante feature, som har ladet vente længe på sig, er med i denne version: Dashboards, som giver backend brugere et hurtigt overblik over vigtig systeminformation og status på installationen. Informationerne kan bliver vist i widgets. En bred vifte af widgets og styling er tilgængelig uden yderligere opsætning eller konfiguration.

Nogle widgets er inkluderet i TYPO3 core, bl.a. “Sådan kommer du i gang” vejledninger, TYPO3s nyhedsfeed via RSS, og nogle basisinformationer omkring den konkrete TYPO3 installation. Endnu bedre: Udviklere kan lave deres egne widgets, og backend brugere kan ikke kun konfigurere flere dashboards, men også nemt skifte mellem dem. Og de kan tilføje, fjerne og endda arrangere widget, som det passer den enkelte bruger.

HTML-baseret e-mail skabeloner

Indtil nu har TYPO3s system e-mails været i rent tekstformat. Den tid er forbi. Den nye LTS version understøtter pæne HTML skabelonbaserede e-mails og tekst e-mails gennem TYPO3s Fluid Template systemet. Flere e-mails, dannet af TYPO3 core, bruger det nye format: Eksempelvis notifikations e-mails, som  udløses, når en bruger logger ind i TYPO3 backend, men også den e-mail der sendes til den respektive bruger, hvis et indholdselement ændrer sig i brugeres arbejdsområde. Ikke nok med det: Ved at overskrive standard-stierne til Fluid skabelonerne, kan udviklere og integratorer integrere deres egne e-mail-skabeloner. Forestil  dig system-genererede e-mails med individuelle farver og firmalogo.

Ny Dependency Injection og Event Dispatcher

Målet med at bruge robuste og veletablerede standarder og PHP komponenter i TYPO3 core, understreges også på et andet område af stor betydning: “Dependency Injection” (DI). Denne teknik anvendes, når et objekt tilføres afhængighed til et andet objekt. PHP Objekter, som ikke indeholder nogen bestemt tilstand, kaldes services og er logisk indkapslede i service-containere. Ved at tilføje Symfonys Service Containers arkitektur, hæves dependency management og dependency injection for PHP klasser til et helt nyt niveau.

Event dispatcher: En ny TYPO3 LTS-version er et godt tidspunkt at introducere nye og moderne teknologier. Hooks og Signal/Slot konceptet er en af TYPO3s supersoniske kræfter.  De gør det muligt at udvide funktionaliteten ved at udsende et signal og underrette andre komponenter omkring en konkret begivenhed. Ikke alene elsker udviklere denne teknologi, men vi er  gået skridtet videre: Den eksisterende signal/slot-arkitektur i TYPO3 er fremover kompatibel med PHPs standard-anbefaling, PSR-14.

Forbedret privatliv og sikkerhed for brugerne

Mere enkel brugeradministration i backend

Backend-brugere er uden tvivl nogle af de vigtigste data I en TYPO3-installation. Hvis du har et klart overblik over, hvem der har adgang og på hvilke niveauer, er administrationen mere enkel. Modulet til administration af backend-brugere givet et nyt og mere detaljeret overblik, for dem der administrerer løsningen. Standarddata som navn, e-mail, adresse, start- og stop-datoer,  medlemskab af grupper og undergrupper, rettigheder og så videre, vises i en hurtigt tilgængelig detailvisning. Administration af backend-brugere har aldrig været nemmere.

Linkvalidering: Slut med links, der ikke fungerer

Konfigureret som en gentagende handling i TYPO3s Scheduler, arbejder linkvalideringen med at finde fejl i links. Funktionen er blevet udvidet, så den ikke kun understøtter interne sider og filer, men også eksterne links. Oven i købet i realtid.

Endnu nemmerer at komme i gang med TYPO3

Gode brugeroplevelser har stor betydning og en vigtig del at TYPO3s funktionalitet. Men meget afhænger af, hvor godt et website og dets udvidelser  er konfigureret. Med denne LTS-version, er det blevet nemmere at komme i gang med at bruge TYPO3. Det velkendte sidetræ, som minder om den klassiske Windows Explorer, bliver stadig brugt i TYPO3 backend til håndtering og vedligeholdelse af websites og tilhørende indhold i en moderne og struktureret form. Arbejdet med sprogversionering, adgangskontrol, arbejdsgange og andre gennemgående rutiner, sker alt sammen i enkelte og afgrænsede skærmbilleder og områder.

Vedligeholdelse og support i seks år

TYPO3 10 LTS  bliver understøttet i seks år. De første 3 år sker det gratis via TYPO3s mange udviklere. Først 1,5 år med normal vedligeholdelse efterfulgt af yderligere  1,5 år med sikkerhedsopdateringer. Herefter  vil det være muligt at tilkøbe en ELTS-plan (Extended Long Term Support) gennem TYPO3 GmbH frem til den 20. April 2026.

Produkt information

Du kan hente og finde mere information om TYPO3 på typo3.org. På typo3.com, finder du TYPO3s kommercielle partnerliste. Her har du også mulighed for at købe ELTS-versioner af ældre TYPO3 versioner.

Om TYPO3 Association og TYPO3 GmbH

TYPO3 Association koordinerer og understøtter den langsigtede udvikling af TYPO3 CMS. Det er en non-profit organisation, som tilbyder software gratis. TYPO3 Association er en forening baseret på schweizisk lov. Foreningen blev dannet af medlemmerne af TYPO3 Communitiet i november 2004. Hovedkontoret er i Baar ZG, Schweiz.  TYPO3 Association er en upolitisk og ikke-.religiøs forening. Mere information omkring medlemmer og økonomiske muligheder kan læses her https://typo3.org/project/association/.

TYPO3 GmbH  er en service virksomhed, oprettet af TYPO3 Association, some skal udbyde support services og guide udviklingen af TYPO3 CMS softwaren. Du kan læse mere omkring TYPO3 virksomheden på https://typo3.com.

Press Enquiries

For TYPO3 CMS / TYPO3 Company

Marco Tiel
Mail: press(at)typo3.com

TYPO3 GmbH
Emanuel-Leutze-Str. 11
40547 Düsseldorf

Phone: +49 211 205436-0
Web: www.typo3.com

For TYPO3 Association

mathias.bolt.lesniak(at)typo3.org
(only for press related topics)

TYPO3 Association - Press Office
Mathias Bolt Lesniak
Sihlbruggstrasse 105
CH-6340 Baar
Switzerland

Please feel free to send a copy of the press release to your local media. Just ensure you do not spam. Make it clear that you are not an official representative of the TYPO3 Association or Company, but that you are an agency or individual using TYPO3.